Usługi outsourcingowe

Outsourcing informatyczny to wykorzystywanie zasobów zewnętrznych firm informatycznych, które taniej i efektywniej zrealizują szereg zadań informatycznych niż robiłoby się to we własnym zakresie. Obecnie każda firma, która chce być konkurencyjną i istnieć na rynku musi posiadać swoją własną infrastrukturę informatyczną. Lepiej jest firmie skupić się na swojej działalności i rozwijaniu w swojej branży a informatykę powierzyć firmie posiadającej doświadczenie i specjalistów w branży IT. Do obszarów outsourcingu it zaliczamy między innymi:

Obszary

Centrum obliczeniowe

Udostępnianie budynku, platformy sprzętowej, usług przetwarzania, archiwizacji i składowania danych lub operowanie systemami informatycznymi Klienta.

Zarządzanie sieciami

Świadczenie usług umożliwiających bezpieczną transmisję danych i ich zgodność oraz wiarygodność pomiędzy różnymi, geograficznie rozproszonymi zasobami, włączając terminale, urządzenia peryferyjne, serwery itp.

Środowisko pracy użytkownika

Świadczenie zakresu usług mających na celu sprawne i efektywne funkcjonowanie infrastruktury komputerowej oraz przydzielonych funkcji na stanowisku pracy użytkownika.

Rozwój, wsparcie i utrzymanie aplikacji

Świadczenie usług związanych z zarządzaniem i konserwacją aplikacji zarówno niskiego jak i wysokiego poziomu w odniesieniu do pakietów oprogramowania lub systemów operacyjnych.

Zabezpieczenie ciągłości działania

Grupa usług zabezpieczających środowisko do prowadzenia biznesu przez Odbiorcę usługi w sytuacji klęski żywiołowej, katastrofy lub poważnej awarii systemu, włączając budynek, procedury i usługi przetwarzania danych.

Zakres obsługi informatycznej

Jak wiadomo zakres działań outsourcingu informatycznego jest bardzo szeroki, nie mniej na ich podstawie, wśród najpopularniejszych zleceń obsługi informatycznej możemy wymienić:

Zarządzanie infrastrukturą informatyczną

Kompleksowa usługa zarządzania środowiskiem komputerowym (komputerami stacjonarnymi, przenośnymi, drukarkami, serwerami plików, serwerami wydruku) na wszystkich etapach jego życia, poczynając od procesu zakupu infrastruktury informatycznej, poprzez instalację nowego sprzętu, dystrybucją oprogramowania, przeprowadzanie procesu wszelkich zmian i uaktualnień, serwisowanie całej platformy, aż po utylizację zużytego sprzętu.

Odtwarzanie środowiska IT po awarii

Identyfikacja obszarów krytycznych i analiza wpływu katastrofy na działalność jednostki, ocena i oszacowanie ryzyka w oparciu o analizę głównych procesów biznesowych, opracowanie planów zapewniających ciągłość procesów biznesowych (w tym planu likwidacji skutków potencjalnej awarii poprzez wirtualizację) oraz wdrożenie, przeprowadzeniu testów i stała aktualizacja tych planów.

Zarządzanie infrastrukturą internetową

Udostępnienie internetowego centrum danych - platformy sprzętowej i odpowiedniego oprogramowania, a także usług związanych z tworzeniem, pozycjonowaniem i zarządzaniem specjalistycznymi portalami lub serwisami internetowymi.

Zarządzanie aplikacjami

Utrzymywanie wysokiej dostępności krytycznych dla przedsiębiorstwa aplikacji, takich jak np. systemy ERP, CRM polegające na stworzeniu odpowiedniej architektury systemu, pro aktywne działania zapobiegające awariom, instalację zaawansowanych systemów monitorujących środowisko, zarządzanie siecią, a także systemów do zautomatyzowanego wykonywania kopii zapasowych.

Infrastruktura na żądanie

Instalowanie w siedzibie Klienta lub w centrum danych nadmiarowej infrastruktury w chwili kiedy działająca platforma przestaje być wystarczająca i niezbędne staje się uruchomienie dodatkowej infrastruktury. Wówczas w bardzo krótkim czasie uruchamiane są kolejne jednostki. Istnieje kilka wariantów tej usługi, przy czym dwa są najbardziej popularne: korzystanie z dodatkowych zasobów tylko w okresach wzmożonej aktywności przedsiębiorstwa oraz stałe poprzez powiększanie wykorzystywanych zasobów w miarę rozwoju firmy. W obydwu tych przypadkach Klient płaci za faktycznie użytkowaną infrastrukturę.